21 Ekim 2007 Pazar

UYAP Tarihcesi

UYAP Tarihçesi


eAvrupa Girişimi

1990’lı yılların başından itibaren tüm dünyada bilgi toplumu olma yönünde çabaların arttığı gözlenmektedir. Bu çabalar, öncelikle ekonomik ve sosyal gereklerden kaynaklanmaktadır. ABD’nin 1990’lı yıllardan itibaren, özellikle bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı olarak sağladığı verimlilik artışı ve ekonomik büyümenin etkisiyle yoğunlaşan bu çabalar içerisinde Avrupa Birliği (AB) de önemli bir aktör olarak yerini almıştır. 23 Mart 2000’de Lizbon’da yapılan Avrupa Konseyi toplantısında, Avrupa’nın gelecek 10 yılda dünyadaki en rekabetçi ve dinamik bilgi tabanlı ekonomisi haline gelmesi stratejisi ortaya konmuş, bu strateji çerçevesinde, 19-20 Haziran 2000 tarihinde Fieria’da eAvrupa 2002 Girişimi başlatılmış ve buna ilişkin Eylem Planı hazırlanmıştır.

eAvrupa 2002’nin hedefleri aşağıdaki gibi belirlenmiştir:

1- Daha ucuz, daha hızlı, daha güvenli İnternet

2- İnsan kaynağına yatırım

3- İnternet kullanımının teşvik edilmesi

Daha sonra, söz konusu girişimin aday ülkelere genişletilmesi kararlaştırılmış ve aday ülkelerle Türkiye, Malta ve Güney Kıbrıs Rum Yönetimine katılımları için davette bulunulmuştur.

Budapeşte’de 26-27 Şubat 2004 tarihinde düzenlenen Bilgi Toplumu Avrupa Bakanlar Konferansında, katılım aşamasındaki ve aday ülkelerin yayınladığı eAvrupa+ Eylem Planının uygulamasına ilişkin son ilerleme raporu memnuniyetle karşılanmış, sarfedilen çaba ve elde edilen sonuçlar takdir edilmiştir. eAvrupa+’da tanımlanan ortak hedeflere ulaşılması için ulusal eylem planlarının hayata geçirilmesinde sağlanan önemli ilerlemeler, genişletilmiş Avrupa Birliği üyeleri ve ilgili aday ülkelerin eAvrupa 2005 Eylem Planı kapsamında birlikte yapacakları çalışmalar için somut bir temel teşkil ettiği vurgulanmıştır. eAvrupa+’nın tamamlanmasıyla, 2004 yılı Mayıs ayında tam üye olan on ülkenin yanı sıra, Türkiye, Romanya ve Bulgaristan da eAvrupa 2005’e taraf olmuşlardır.

E-Dönüşüm Türkiye Projesi

eAvrupa kapsamında 58. Hükümet tarafından hazırlanan Acil Eylem Planında e-Dönüşüm Türkiye Projesi’ne yer verilmiş, söz konusu projenin koordinasyonu, izlenmesi, değerlendirilmesi ve yönlendirilmesi ile ilgili olarak DPT Müsteşarlığı görevlendirilmiştir. Bu görevin yerine getirilmesi amacıyla DPT bünyesinde Bilgi Toplumu Dairesi Başkanlığı kurulmuştur. Ayrıca, 27 Şubat 2003 tarihinde yayımlanan 2003/12 sayılı Başbakanlık Genelgesi ile e-Dönüşüm Türkiye Projesi’nin amaçları, kurumsal yapısı ve uygulama esasları belirlenmiştir.

Bu proje ile;

- Bilgi ve iletişim teknolojileri politikaları ve mevzuatının, öncelikle Avrupa Birliği müktesebatı çerçevesinde gözden geçirilerek yeniden düzenlenmesi, bu konuda eAvrupa+ kapsamında aday ülkeler için öngörülen eylem planının Ülkemize uyarlanması,

- Vatandaşın, bilgi ve iletişim teknolojileri yardımıyla, kamusal alandaki karar alma süreçlerine katılımını sağlayacak mekanizmaların geliştirilmesi,

- Kamu idaresinin, şeffaf ve hesap verebilir hale getirilmesine katkıda bulunulması,

- Kamu hizmetlerinin sunumunda, bilgi ve iletişim teknolojilerinden azami ölçüde yararlanılarak iyi yönetişim ilkelerinin hayata geçirilmesine katkıda bulunulması,

- Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımının yaygınlaştırılması,

- Bilgi ve iletişim teknolojisi alanında kaynak israfını azaltmak amacıyla, kamunun mükerrerlik arz eden veya örtüşen ilgili yatırım projelerinin bütünleştirilmesi, izlenmesi, değerlendirilmesi ve yatırımcı kamu kuruluşları arasında gerekli koordinasyonun sağlanması,

- Sektördeki özel sektör faaliyetlerine yukarıdaki ilkeler ışığında yol gösterilmesi amaçlanmaktadır.

Bu amaç doğrultusunda Ülkemizde bilgi toplumuna geçiş yapı taşlarının oluşumunun hızlandırılması , daha ucuz, hızlı ve güvenli internet erişimi, insan kaynağına yatırım ve internet kullanımının yaygınlaştırılması hedeflerine ulaşabilmek için, e-Eğitim, e-Devlet, e-Ticaret, e-Çevre, e-Sağlık ve benzeri konular olmak üzere birçok alt bileşende ele alınan e-Dönüşüm Türkiye Projesi Türkiye’nin bilgi toplumu çalışmaları için taban oluşturacak ve yol gösterecektir.

Projenin bir ayağını oluşturan e-Devlet kavramı , kamunun sunduğu hizmetlerin elektronik ortamda gerçekleştirilmesini sağlamak, kamu Kurum ve kuruluşlarının çevrimiçi hizmet sunmalarına yönelik gerekli bilişim alt yapılarını oluşturmak, e-Devlet hizmetlerinin tanıtılması ve uygulanması için vatandaşı bilgilendirmek, Kamuda bilgi güvenliğini sağlamak, Kamu kurum ve kuruluşlarında bilişim sistemleri birimlerini oluşturmak, Vatandaşların kamu ile ilişkilerinin elektronik ortama taşınması için devlet e- Kapısını kullanıma açmak gibi temellere dayandırılmaktadır.

Bu temeller ile Vatandaşa kaliteli, güvenli, etkin , hizmetlerin elektronik ortamda ve bürokratik engellere takılmadan kolayca sunulmasını hedeflemektedir.

Adalet Bakanlığı olarak “e-devlet” sisteminin bir parçası olacak olan “e-kurum” uygulamaları kapsamında e-adalet alt sisteminin kurulması suretiyle zaman kaybetmeden adaletin en doğru şekilde yerine getirilerek vatandaşın mağdur olmasının engellenmesi, doğru ve güvenilir olarak bilgilendirilmesi, Türkiye Cumhuriyeti Adli Sisteminin işleyişinin güvenirliğini ve doğruluğunu koruyarak sisteme hız kazandırılması amaçlanmaktadır.

Bakanlığımız tarafında ilk otomasyon çalışmalarına 1998 yılında başlanmıştır. Çalışmaların sistemli ve planlı bir şekilde yürütülmesi amacıyla 1999 yılında Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı kurulmuştur.

Bakanlık ve Taşra birimlerimizin donanım ve yazılım olarak otomasyona geçirilmesi, bilgi paylaşımı, adalet hizmetlerinin daha hızlı verilmesi amaçlanmıştır.Bu amaç doğrultusunda ortaya çıkan Ulusal Yargı Ağı Projesi(UYAP) zaman içerisinde E-Dönüşüm Türkiye projesinin hız kazanması ile e-devletin bir uzantısı olan bir

e-kurum uygulamasına dönüşmüştür.

(UYAP) ULUSAL YARGI AĞI PROJESİ

Anayasanın 141'nci maddesinde öngörüldüğü gibi, adalet hizmetlerinin hızlı, güvenilir, etkin ve ekonomik olarak yürütülmesi yargının görevidir.

Bu görevin en az maliyetle ve mümkün olan süratle sonuçlandırılması için mahkemelerin, Cumhuriyet başsavcılıklarının ve diğer yardımcı birimlerin çağın en son teknolojik olanaklarına kavuşturulması gerekir.

Bu bağlamda Yüksek yargı organları ve yargı için bilgi temininde vazgeçilmez özellikte bulunan kurumlar da sisteme dahil edilerek, Adalet Bakanlığı Merkez Teşkilâtı ile birlikte tüm mahkemeler, Cumhuriyet başsavcılıkları ve icra dairelerini içine alacak şekilde Türkiye geneli için geniş bilgisayar ağı (WAN) kurma ve UYGULAMA geliştirme çalışmalarına UYAP proje çatısı altında başlanmıştır.

Hedeflenen proje sistem çatısı kurulduğunda, dava adliyeye intikal ettiği andan itibaren elektronik ortama geçecek, tekrarlardan kaçınılanacak, Cumhuriyet savcılığında hazırlık soruşturması safhasında girilen bilgiler kamu davası açıldığında mahkeme aşamasında tekrar bilgisayara girilmeyecektir. Yargılama, kurulması düşünülen istinaf mahkemesine gidiş, Yargıtay ve Danıştay'da dosya inceleme, istinaf mahkemesinden dönüş, kesinleşme, ilâmat, cezanın infazı ve Adlî Sicile intikali aşamasına kadar tüm evreler bilgisayar ortamında gerçekleşecektir.

Proje, fonksiyonelite açısından tüm yargı süreçleri ve bakanlık hizmet süreçleri kapsayacak şekilde 5 ana gruba ayrılmıştır. Her grupta bulunan modüllerin projeye kazandıracağı yetenekler ayrı ayrı tasarlanmıstır.

Örneğin Ortak Uygulama Yönetim grubunda bulunan Karar Destek Sistem ve Bilgi Bankası modulü, projeye hâkimin karar verebilmesi için gerekli her türlü bilgi ve belgenin sağlanması, usul hatalarının en aza indirilerek hem mahkemelerin, hem Yargıtay'ın işinin azaltılması, davaların erken bitirilerek vatandaşın bir an önce hakkına kavuşmasını gibi e-devlet kapsamında belirtilen yetenekler kazandıracaktır.

Projede kurulan ve uygulanan her sistem, her modül e-devlet ‘in temellerine dayandırılarak uygun bir biçimde tasarlanmıştır.

E-devlet mekanizmasının gereksinimleri karşılayacak şekilde bir e-kurum uygulaması olan UYAP, adaletin daha ekonomik,hızlı ve gecikmeksizin yerine getirilerek vatandaşın mağdur olmasını engellemek, Türkiye Cumhuriyeti Adli Sisteminin işleyişinin güvenirliğini ve doğruluğunu koruyarak, yargıya hız kazandıracaktır.

PROJE HEDEFLERİ:

· Adalet Bakanlığı olarak “e-devlet” sisteminin bir parçası olacak olan “e-adalet” sisteminin kurulması suretiyle zaman kaybetmeden adaletin en
doğru şekilde yerine getirilerek vatandaşın mağdur olmasının engellenmesi, Türkiye Cumhuriyeti Adli Sisteminin işleyişinin güvenirliğini ve
doğruluğunu koruyarak sisteme hız kazandırılmak,

· Doğru bilgiye en kısa zamanda ulaşılarak doğru kararlar alınıp, sevk ve idarenin en verimli şekilde yerine getirilebilmek,

· Merkez ve taşra teşkilatındaki veriler bilgisayar ortamında takip edilerek istenildiği şekilde istatistiksel bilgilere doğru, güvenilir ve hızlı ulaşılabilmesi (Veri madenciliğinin yapılması, suç haritalarının oluşturulması, vb.),

· Adalet Bakanlığının merkez ve taşra teşkilatının idari ve yargısal görevlerini bilgisayar ortamında kağıt kullanmadan gerçekleştirmek (kağıtsız ortam prensibi),

· Yargıda iş akışlarının “Doküman Yönetim Sistemi” ile elektronik ortamda yapmak,

· Sistemde tutulan tüm veriler, tek ve entegre bir veritabanında tutulacağından dolayı geriye dönük sorgulamalar dahil her türlü arama ve sorgulamalarda hızlı ve güvenli bir şekilde sonuca ulaşılması, dosyaların kayıt işlemleri ile veri girişlerinin daha hızlı ve kolay yapmak,

· Merkez teşkilat ile taşra teşkilatı arasındaki her türlü yazışma (personele yapılması gereken tebligatlar, özlük haklarına ilişkin bildirimler, duyurular, genelgeler, mütalaalar, ayrılış ve başlayış yazıları, komisyonlar ve başsavcılıklar arasındaki tüm yazışmalar… vb.) Üst dereceli mahkemelere dosya gönderilmesi ve dosyanın yerine iadesi işlemleri ve haberleşmelerin elektronik ortamda yapmak,

· Yargı sürecinde karar verilmesini destekleyecek sorgulamaların elektronik ortamda yapılabilmesi ve karar verilmesi sürecinin hızlandırmak,

· Yargılama sırasında olası usul hatalarının önlenmesi, diğer hataların en aza indirilmesi amacıyla “Karar Destek Sistemleri” nin kullanıcıların hizmetine sunulması. Duruşma sırasında dahi en güncel mevzuata ve içtihatlara anında erişmek,

· Hakim ve savcıların çalışma ortamı dışından belirlenen yetkiler dahilinde güvenli bir şekilde dosyalarına erişimi, akıllı kart (smart card) ile dosya üzerinde elektronik ortamda çalışma devamlılığını sağlanmak,

· Avukatların ( yaklaşık 40.000 ) – UYAP güvenlik standartlarına uymak şartıyla - dava açma, dilekçe verme, icra takibi, temyiz gibi işlemleri elektronik ortamda yapılabilmelerini, yetkileri seviyesinde bürolarından dosya inceleyebilmelerini sağlamak,

· Vatandaşlara açık olması gerekli görülen bilgilerin internette erişime hazır hale getirilmesi (dosyaların hangi aşamada olduğu, özellikle temyiz aşaması, emsal kararlara internet üzerinden erişilmesi, duruşma günlerinin internet ortamından takibi… gibi),

· Yakalama ve gözaltı süreleri merkezi olarak denetlenerek insan haklarının korunmak,

· Elektronik posta (e-mail) ve internet kullanımına imkan tanımak,

· Hukuki konularda ve istenen diğer konularda haber grupları ve sanal tartışma ortamları oluşturmak,

· Bilgi Bankası çerçevesinde mevzuat (kanun, tüzük, yönetmelik), içtihatlar, tebliğler genelgeler, mütalaalar, emsal yazı ve metinler, şablon yazılar, benzeri bilgilere ve diğer bu tür yayınlara sistem üzerinden erişimin mümkün olabilmesi ve bunların kronolojik olarak takip edilebilmek,

· UYAP’ın Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü, Maliye Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Anayasa Mahkemesi, Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü, Danıştay, Uyuşmazlık Mahkemesi, Sayıştay, Emniyet Genel Müdürlüğü, Yüksek Seçim Kurulu, Noterler, Barolar, Valilik ve Kaymakamlıklar, Başbakanlık Mevzuat Geliştirme Genel Müdürlüğü, Sosyal Güvenlik Kurumları, Gümrükler Genel müdürlüğünün entegrasyonunun sağlanmak.

UYAP, Adalet Bakanlığı merkez teşkilatı ile tüm taşra teşkilatının birbirleri ve diğer ilgili kamu kurum kuruluşları ile olan veri ve belge akışı ile haberleşmelerini tamamen güvenli bir şekilde elektronik ortamda gerçekleştirmelerine imkan tanımaktadır.

PROJE FAALİYETLERİ

Proje, Adalet Bakanlığı Merkez Teşkilât ve bağlı kuruluşları ile mahkemeler (Adlî ve idarî yargı, cezaevleri) olmak üzere iki aşamada gerçekleştirilmektedir.UYAP I kısmı ile Merkez Teşkilat kısmı bakanlık merkez teşkilatı ve bağlı birimlerinin işlemlerinin, UYAP II ile Taşra teşkilatında bulunan tüm birimlerin yargı ve yargı destek faaliyetlerinin hızlı ve etkin bir şekilde otomasyona geçirilmesi hedeflenmiştir.

Yazılım mimarisinde katmanlar sırasıyla VT Yöneticisi,İşletim sistemi&App Server ,Framework&Deployment&DYS ,Fonksiyonel Gruplar şeklinde oluşturulmuştur. UYAP I yazılım uygulamalarına ait ara yüzler web tabanlı olup Oracle developer 6i yazılım geliştirme aracı ve ORACLE 9i veritabanı kullanılarak geliştirilmiştir. UYAP II-C yazılım uygulamalarına ait ara yüzler da UYAP I yazılımında olduğu gibi web tabanlı olup J2EE platformunda IBM Web sphere ile geliştirilmiştir.

UYAP fonksiyonelite açısından 5 ana MODÜL’e ayrılmıştır.

PROJE ADI (1) : UYAP I faaliyete geçmiştir.

PROJE FAALİYETLERİ (1)

Adalet Bakanlığı Merkez Teşkilatı ve Bağlı Kuruluşlarının otomasyona geçirilmesi amacıyla yürürlüğe konulan Ulusal Yargı Ağı Projesi (UYAP I) kapsamında, Merkezdeki 6 binada yapısal kablolama ve ağ cihazları kurulumu tamamlanmıştır. Bakanlık Merkez Teşkilatı kapsamındaki 23 birimin analiz çalışmaları yapılarak, bu analiz çalışmaları doğrultusunda yazılım kodlama faaliyetlerine hazırlık amacıyla Sistem Tasarım çalışmaları tamamlanmıştır.

UYAP I Adalet Bakanlığı merkez otomasyonu projesi 28 eylül 2000 tarihinde başlamış yazılımlar 31 aralık 2001 tarihinde tamamlanarak işletime alınmıştır. 33 alt sistem kapsamında web tabanlı yazılımlar geliştirilmiş, Evrak akışları doküman yönetim sistemi(DYS) ile elektronik ortama alınmış, Kanun, yönerge, genelge ve mevzuatlara anında erişimi sağlayan bilgi bankası oluşturulmuş, Sanal tartışma ortamı hazırlanmıştır. Halen garanti kapsamında hizmete devam edilmektedir. VPN ile taşra erişimi alt yapısı kurulmuştur.2.500 personele uygulama ve doküman yönetim sistemi(DYS) eğitimi verilmiştir.

UYAP I projesinin gerçekleştirilmesiyle Adalet Bakanlığı merkez teşkilatında her türlü veri bilgi ve belge akışı ile doküman yönetiminin ulusal yargı ağı aracılığı ile gerçekleştirilmesi sağlanmıştır. Birim faaliyetleri hız kazanmıştır. Merkez ve taşra teşkilatındaki verilerin tek merkezde toplanması ile bilgilere hızlı ve sağlıklı ulaşım sağlanmıştır. Birim faaliyetleri belirli bir sıra içinde sürdürülerek birimler arası entegrasyon sağlanmıştır. Birimler arasında yaşanan veri tekrarları ve bilgi farklılıkları önlenmiştir.

UYAP I projesi kapsamında Adalet Bakanlığı merkez birimleriyle hakim ve savcı adayları eğitim merkezinde işletime alınmıştır.

PROJE HEDEFİ (1):

  • Adalet Bakanlığı merkez teşkilatı ve bağlı kuruluşları birimlerinde günlük işlem ve yazışmaların bilgisayar yardımıyla yapılması,
  • Tüm verilerin veri taban(lar)ında tutulup bilgisayar ağı (network) kurularak izlenmeye başlanması,
  • Adalet Bakanlığı Merkez Teşkilatında gerçekleştirilen tüm personel, finans, tedarik, malzeme bilgileri ve cezaevlerine ait bilgilerin izlenebilmesi,
  • Adalet Bakanlığı merkez teşkilatı içerisinde her türlü iç ve dış yazışmanın elektronik ortamda yapılması.

Bu hedefler gerçekleştirilmiştir

PROJE ADI (2) : UYAP II

PROJE FAALİYETLERİ (2)

UYAP II projesi taşra teşkilatimızın gereksinim doğrultusunda belli aşamalara bölünmüş ve bu aşamalara göre harf bazında isimlendirilmiştir.

UYAP II a ve b projesi ağustos 2001 de başlayıp aralık 2001 de tamamlanmıştır. Bu kapsamda 30 adet Adalet Bakanlığı taşra teşkilatında gereksinin ve süreç analizleri ve süreç analizleri yapılıp analiz raporu hazırlanarak Adalet Bakanlığına teslim edilmiştir. Bu analize göre genel sistem mimarisi hazırlanarak bakanlığa sunulmuştur. 31 taşra teşkilatının yapısal kablolama, pc ve çevre birimleri temin edilerek kurulumu yapılmıştır.

UYAP-II c projesinin temmuz 2002 de başlayıp eylül 2004 tarihinde bitirilmesi planlanmıştır. Proje kapsamında sistem tasarımı, sürüm 1 ve sürüm 2 nin ayrıntılı sistem tasarımları, kodlaması, laboratuar testleri saha testleri yapılıp 3.500 kullanıcıya eğitim verildikten sonra 30 taşra teşkilatı proje bitimine kadar işletime alınacaktır.

Proje Donanım alt Yapısı

25 adet IBM-ix 670-650 ve 630 sunucularından 6,7 terebytl’lık veri saklama ünitesi, 2 adet kesintisiz güç kaynağı, 1 adet teyp ünitesi ve network cihazlarından oluşan merkez sistem odası kurulmuş ve işletime alınmıştır.

Tüm Türkiye’ye hizmet edecek Merkez sistem odası bu konfigürasyonu ile 10.000 kullanıcıya hizmet verecek kapasitededir. Sistem konfigürasyonu artan kullanıcı sayısına göre kolaylıkla genişletebilecek özelliğe sahiptir.

Merkez ve taşra teşkilatlarına ait birimlerin bilgisayar gereksinimlerine yönelik olarak 8.500 adet pc ve çevre birimleri kurulup işletime alınmıştır.

Türkiye genelinde ağ yapısı oluşturmak amacıyla şimdiye kadar 74 taşra teşkilatına 15.500 adet data ucu çekilmiştir.30 taşra teşkilatında geniş alan ağı şebekesi kurularak merkeze bağlantı sağlanmıştır.

Proje Yazılım Alt Yapısı

UYAP II-C yazılımı web tabanlı olup J2EE platformunda IBM Websphere ile geliştirilmiştir.

UYAP II aşamasının ilk sürümünün tasarım, kodlama ve laboratuar ortamı testleri tamamlanmış olup saha testi çalışmaları başlamıştır. İlk sürüm 1.200 ekran ve 1.500 şablon ve rapordan oluşmaktadır. Saha testlerinin başarıyla tamamlanmasıyla 3.500 kullanıcıya eğitimler verilmiş ve sürüm 1 işletime alınmıştır.

UYAP II yazılımları öncelikle 30 taşra teşkilatında işletime alınıp 2 aylık deneme sürecinden geçirilecektir. Adalet Bakanlığı tarafından uygun bulunarak kabulünün yapılması durumunda Türkiye çapına yayılmış yaklaşık 1.500 taşra teşkilatına yaygınlaştırılacaktır. Sistem tüm taşra teşkilatına yaygınlaştırıldığında 30.000 adalet personeline hizmet verecektir.

PROJE HEDEFİ (2):

Taşra teşkilatında bulunan tüm birimlerin yargı ve yargı destek faaliyetlerinin hızlı ve etkin bir şekilde otomasyona geçirilmesi,

  • Dış sistemlerle ihtiyaç duyulan veri alış-veriş entegrasyonunun sağlanması,
  • Her türlü yazışma ve haberleşmenin elektronik ortamda yapılması,
  • Davaların hazırlık aşamasından itibaren sonuçlanana kadar elektronik ortamda bakılabilmesi ve sonuçlandırılabilmesi.

UYAP II projesinin gerçekleştirilmesiyle Adalet Bakanlığı taşra teşkilatında daha az hata, bilgilere kolay erişim, etkin ve entegre süreçler, dokümantasyon yönetimi, haberleşme ve paylaşım, elektronik ortamda yazışma ve gelen-giden evrak takibi, standart belge ve yazışma şablonları, istatistik ve raporların doğru ve güncel üretimi, diğer kurumlarla elektronik ortamda hızlı ve etkin bilgi alışverişi sağlanacaktır.

UYAP II projesinin gerçekleştirilmesiyle internet erişimi, sanal tartışma ortamı, elektronik posta, veri güvenliği, sisteme veri girişinin sadece bir kere yapılması, sayısal imza kullanma olanağı, hakim ve savcıların yetkileri dahilinde dosyalara adliye dışından erişmesi, hakim ve savcıların kullanımı için içtihatlar, emsal kararlar, kanunlar, mevzuatlar gibi bilgi ve belgelerden oluşan veri bankası kullanımı sağlana UYAP II projesinin gerçekleştirilmesiyle, sorgulanabilir ve kolay erişebilir doküman arşivi, değişen kanun ve yönetmeliklere uyarlanabilen sistem, ihtiyaca yönelik sorgulamalar, uyarılar ve raporlar, avukatların bürolarından yetkileri dahilinde dava dosyalarına erişebilmesi, hızlık ve etkin tevzi işlemleri, otomasyon ceza, harç ve diğer hesaplamalar, cezaevlerindeki tutuklu ve hükümlülerin etkin olarak izlenmesi ve yönetilmesi sağlanacaktır.

UYAP II projesinin gerçekleştirilmesiyle davalardaki usul ve maddi hataların en aza indirilmesi, herhangi bir suçtan aranan kişilerin tüm adli birimler tarafından anında görülebilmesi, adli sisteme kaydolan kişilerin, daha önce işledikleri suç, aldıkları ceza, kimlik ve adres bilgilerine erişim, otomatik yıl sonu devir işlemleri yapılabilecektir.

PROJE(LER)DEN BEKLENEN SOMUT YARARLAR:

Yargı sistemindeki tıkanmanı önemli ölçüde veya büyük oranda aşılması,

  • Yargı sisteminde, karar verme sürecinin hızlanması,
  • Verilen kararların daha doğru ve daha acil olmasının sağlanması,
  • Devletin gücüne olan inancın güçlendirilmesi, itibarının artırılması,
  • Personel, haberleşme ve kırtasiye giderlerinden ve zamandan tasarruf sağlanması,
  • UYAP ile yargının işleyişine sürat ve güven kazandırmak sureti ile devletimizin Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi önünde yargının işleyişinden kaynaklanan tazminatlara mahkum olmasına son verilecektir.

Hiç yorum yok: